Startpagina
Mail Marjan Janssen
Mail Marjan
Homepage NWP
Brandend maagzuur
Wat laat je.....
Startpagina
Marjan Janssen
Praktijkruimte
Contact
Bereikbaarheid
Links
Natuurgeneeskunde
Voeding
Fytotherapie
Bachbloesem
Lichaamsgericht werk
Spagyriek
Toepassingen
Werkwijze
Behandeling
Nazorg
Tarieven
Vergoedingen
Nieuws / Artikelen
Hooikoorts
Luister naar je lichaam
Wat is CBD?
EHBO Op vakantie
Natuurlijke EHBO
Wondverzorging
Brandend maagzuur
Wat laat je.....

Praktijk voor Natuurgeneeskunde

Marjan Janssen

Praktijk voor Natuurgeneeskunde Marjan Janssen  info@marjanjanssen.nl

Aangesloten bij Beroepsvereniging NWP  Lidmaatschapsnummer P1687

Brandend maagzuur

Brandend maagzuur


Maag-darmklachten zijn van alle gezondheidsklachten één van de meest voorkomende klachten. Op dit moment is dit bijna 7% van de totale bevolking in Nederland. Dit zegt duidelijk iets over de gezondheid van het maagdarmstelsel van de Nederlandse bevolking. En dat is zorgelijk, want in de maag en darmen vindt de vertering plaats van het voedsel dat je eet. Als dat niet goed verloopt, kun je nog zo gezond eten, maar neemt je lichaam de voedingsstoffen niet op. Daarmee put je je lichaam steeds meer uit en zul je allerlei gezondheidsklachten ontwikkelen.


  

Een bekend gevoel waar veel (een op de vijf!) mensen last van hebben, vooral na een zware maaltijd. Een branderige pijn aan de onderkant van de borstkas, die begint bij het borstbeen, uitstraalt naar de keel en een zure of bittere smaak in de keel en mond veroorzaakt.

De ervaringen van brandend maagzuur verschillen per persoon. Voor de een is het niets meer dan wat fysiek ongemak na het eten, voor de ander zijn het minuten- tot urenlange pijnlijke aanvallen die te pas en te onpas opduiken en lijden tot flinke keelpijn. Of meer...

Een uitermate vervelende klacht die om aandacht vraagt. Brandend maagzuur is een klacht die erop wijst dat er iets in de vertering niet helemaal goed gaat, los van het feit dat het de slokdarm kan ontregelen.


Wat is het eigenlijk?

De maag speelt een uitermate belangrijk rol bij de vertering, zo gaat de maag verder met het verteren van het voedsel wat via de slokdarm de maag binnenkomt. Daarnaast helpt de maag (met name het het maagzuur) bij de opname van voedingsstoffen als vitaminen, mineralen (ijzer, vitamine B12). Daarbij kan de maag per dag zo’n 2,5 liter maagsap produceren. Dit maagsap bevat onder andere het bijtende zoutzuur dat ervoor zorgdraagt dat de schadelijke bacteriën en schimmels onschadelijk gemaakt worden.

Normaal gesproken bevat de maag een dikke slijmlaag die de maagwand beschermt tegen het bijtende zoutzuur. Bij het goed functioneren voel je er dus niets van. Maar in sommige omstandigheden is de slijmlaag dunner dan normaal. Hierdoor kan deze niet meer voldoende bescherming bieden en kan het zoutzuur de maagwand irriteren. Dit zorgt voor het vervelende gevoel.

In tegenstelling tot de maag bevat de slokdarm geen dikke, beschermende slijmlaag. Het is niet tegen zoutzuur opgewassen. Door oprispingen komt het maagzuur tegen het slijmvlies in de onbeschermde slokdarm. Het zoutzuur bijt in de slokdarmwand en een branderig gevoel is het gevolg.


Hoe zit het eigenlijk?

Vaak wordt gedacht dat brandend maagzuur een teken is van te veel aan maagzuur en worden maagzuurremmens genomen. In de meeste gevallen blijkt echter dat het juist om een tekort aan maagzuur gaat.


Als je te weinig maagzuur hebt verloopt de vertering van het voedsel niet optimaal. De voedselbrij verlaat pas bij een bepaalde zuurgraad je maag. Bij te weinig maagzuur blijft de voedselbrij langer in de maag en kan gaan gisten en rotten. Het gevolg is dat de druk in de maag oploopt waardoor de bovenste sluitspier een klein beetje opent en zuur in de slokdarm kan komen. De slokdarm is echter niet bestand tegen zuur en wordt daardoor beschadigd, wat de vervelende klachten veroorzaakt.


Maar het is in de meeste gevallen juist andersom.

Maagzuurremmers geven een tijdelijke verlichting van de klachten, maar door langdurig maagzuurremmers te slikken wordt het probleem uiteindelijk juist erger.



Wat is belangrijk om te weten?

Brandend maagzuur wordt meestal veroorzaakt door een tekort in plaats van een teveel aan maagzuur. Met maagzuurremmers kun je snel de oppervlakkige symptomen van brandend maagzuur bestrijden, maar wordt de oorzaak niet weggenomen.


Chronische stress, een te hoge inname van omega-6 vetzuren en een hoge maaltijdfrequentie - dus te vaak eten - zijn de grootste oorzaken van een tekort aan maagzuur. Door voldoende ontspanning, een hogere inname van zeevoedsel of omega-3 supplementen, en het verlagen van je maaltijdfrequentie kan je de oorzaak van brandend maagzuur oplossen.


Hieronder leg ik uit waarom dit zo is, maar eerst iets over de oorzaken



De meest voorkomende oorzaken zijn:

  

  • Een middenrifbreuk

    Het middenrif is een spierplaat tussen de borstholte en de buikholte. In het middenrif zit een opening waar de slokdarm doorheen loopt. De slokdarm ligt in de borstholte, de maag in de buikholte. Het sluitspiertje tussen slokdarm en maag ligt op de hoogte van het middenrif. Bij een middenrifbreuk is de opening in het middenrif te groot. Een klein deel van de maag komt dan in de borstholte te liggen. Dit heeft tot gevolg dat het sluitspiertje niet goed meer werkt en open gaat staan.

     
  • Zwangerschap

    Doordat de baby groeit, is er steeds minder ruimte in de buikholte voor de maag. De druk op de maag neemt steeds meer toe. Hierdoor kan het sluitspiertje niet meer goed sluiten.

     
  • Stress

    Bij stress werkt de spijsvertering minder goed omdat het lichaam hier minder energie naar toe laat gaan, ten voordele van andere organen (overleven). Spijsverteringssappen worden, vooral bij langdurige stress, slechter aangemaakt. Daarnaast werkt ook het immuunsysteem minder goed bij stress wat weer tot gevolg kan hebben dat schimmels en bacteriën makkelijker in de maag kunnen overleven

     
  • Overgewicht

    Door overgewicht is de druk in de buik groter dan normaal. Hierdoor stroomt het zuur makkelijk terug naar de slokdarm.

     
  • Verstopping

    Door verstopping kan de druk in de buik groter zijn dan normaal. Hierdoor kan het zuur makkelijker terug naar de slokdarm stromen.

     
  • Een vertraagde maagontlediging

    Bij een ‘luie maag’ blijft het voedsel langer dan normaal in de maag waardoor er meer kans is dat er teveel zure maaginhoud terug de slokdarm instroomt. Ouderdom

    Door ouderdom kan het sluitspiertje wat verslappen en minder goed sluiten.

     
  • Voedingsmiddelen zoals chocola, pepermunt en alcohol

    Door het gebruik van deze voedingsmiddelen raakt het sluitspiertje verslapt. Het sluit de maag daardoor niet meer goed af.

     
  • Te vaak eten

    De maagzuurproductie neemt af zodra de maaginhoud in de darm terecht komt. Dit gebeurt ongeveer 2 á 3 uur na de maaltijd. Dus als je dan weer iets eet wordt er minder maagzuur geproduceerd. Als dit te vaak gebeurd – bij 4, 5 of 6 maaltijden per dag – neemt de zuurgraad van de maag steeds een beetje af. Meer dan drie keer per dag eten is dan niet zo verstandig. 

     
  • Roken

Nicotine heeft hetzelfde effect als chocola, pepermunt en alcohol.



Tips en adviezen bij brandend maagzuur


Mensen met brandend maagzuur mogen in principe alles eten en drinken. Wat bij de één de klachten verergert, geeft bij de ander geen problemen. Het is verstandig om uit te zoeken waarvan u klachten krijgt. Een diëtist kan u hier eventueel bij helpen.


Met de volgende tips en (voedings)adviezen kunnen de klachten van brandend maagzuur verminderen:

  

  • Vermijd grote, zware maaltijden en erg vet eten. Neem liever kleine maaltijden verspreid over de dag. U krijgt eerder last van brandend maagzuur als uw maag erg vol zit of als u erg vet eet. Een vette maaltijd blijft veel langer in uw maag. Het maagsap stroomt dan eerder in de slokdarm terug.

     
  • Ga na het eten niet meteen liggen. Als u met een volle maag gaat liggen, kan de inhoud van de maag makkelijker terugstromen in de slokdarm.

  

  • Voorkom verstopping. Bij verstopping is de druk in de buikholte groter. Er komt dan sneller maagsap in de slokdarm. U kunt verstopping voorkomen of verminderen door gezond en vezelrijk te eten, ten minste 1,5 tot 2 liter vocht te drinken en regelmatig te bewegen.

  

  • Wees voorzichtig met de volgende producten omdat deze de klachten kunnen verergeren: alcohol, pepermunt, chocola, scherpe kruiden, koolzuurhoudende dranken en zuur vruchtensap van citrusfruit zoals citroen, grapefruit, mandarijn en sinaasappel.

  

  • Zorg voor een gezond lichaamsgewicht. Mensen met overgewicht hebben minder ruimte in de buikholte waardoor de druk in de buik groter is dan normaal. Door de verhoogde druk kan de maaginhoud makkelijker in de slokdarm stromen. Als u wilt afvallen doe dit dan geleidelijk, een diëtist kan u daarbij helpen.

  

  • Draag geen knellende kleding ter hoogte van uw maag.

  

  • Buk niet voorover. Bij het voorover bukken, stroomt het maagsap makkelijker de slokdarm in. Probeer als u moet bukken met rechte rug door uw knieën te zakken.

  

  • Stop met roken. Roken verslapt het sluitspiertje tussen de slokdarm en de maag.

  

  • Een gezonde voeding bevat alle voedingsstoffen die uw lichaam dagelijks nodig heeft. Draag zorg voor voldoende vezels, mineralen, vitaminen, eiwitten, koolhydraten en vetten binnen, vraag eventueel uw arts of therapeut voor een goed passend voedingsadvies

  

  • Door je maag tot rust te brengen kunnen de cellen zich weer bezighouden met de maagzuurproductie. Zoethout en gember staan bekend om hun rustgevende werking op de maag. Je kan hier bijvoorbeeld thee van zetten. Maar gember kan je ook door maaltijden verwerken.


Als je vooral ’s nachts last hebt van brandend maagzuur:

  

  • Plaats het hoofdeinde van uw bed op klossen zodat het hoofdeinde 10 tot 15 centimeter hoger is dan het voeteneinde. Het maagzuur stroomt dan niet zo gemakkelijk terug naar de slokdarm. Een extra kussen onder uw hoofd is geen goede oplossing want dan komt uw maag juist in de knel te zitten.
  • Het is verstandig om tenminste 3 uur voordat u gaat slapen niet meer te eten. Als u met een volle maag gaat liggen, kan de inhoud gemakkelijk terugstromen naar de slokdarm.



Uiteraard is het belangrijk om ook de oorzaak van het brandende maagzuur aan te pakken. Onderstaande tips kunnen je alvast op weg helpen. Mocht je hierbij hulp nodig hebben of helpen de tips niet voldoende raadpleeg dan een deskundige

  

  1. Neem vooral de tijd om te eten; niet tegelijk de krant lezen, vergadering voorbereiden etc. Kauw rustig en goed tot het voedsel volledig gekauwd en vermengd met speeksel is. De spijsvertering begint in de mond en slecht gekauwd eten vraagt meer inspanning van de maag om de vertering goed te laten verlopen.

     
  2. Herstel de vetzuurbalans (snelle oplossing)

    Bij iedereen die een Modern Westers voedingspatroon aanhoudt is de vetzuurbalans verstoord. Zo’n voedingspatroon is rijk aan omega-6 vetzuren en bevat nauwelijks omega- 3 vetzuren. De verhouding tussen omega-6 en omega-3 vetzuren raakt hierdoor uit balans. Om de vetzuurbalans te herstellen zouden we de inname van omega-6 moeten verminderen en tegelijkertijd de inname van omega-3 moeten verhogen. Concreet: minder plantaardige oliën (m.u.v. olijfolie en kokosolie), granen, chips en andere snacks en tegelijkertijd meer schaal- en schelpdieren, vis en zeewieren. Eventueel zijn Omega-3 supplementen, zoals vis- of krillolie een optie.

  

  1. Helicobacter pylori bacterie wordt bij ongeveer 1 op de 5 Nederlanders in het maagslijmvlies gevonden. Als bij een maagonderzoek deze bacterie wordt gevonden wordt doorgaans een stevige antibioticakuur gegeven in combinatie met een maagzuurremmer. Dit gebeurt gelukkig echter alleen bij hele hevige klachten omdat deze behandeling ook de nodige bijwerkingen kent.

  

  1. Verminder stress

    Voor een goede aanmaak van maagzuur is acetylcholine nodig. Dit maak je alleen aan in ontspannen toestand. Dat gaat niet als je (chronisch) gestrest of in actie bent. Zorg daarom voor voldoende ontspanning.

    Doorgaans is dit makkelijker gezegd als gedaan. Vaak ontstaan de klachten in een periode van grote stress (bv na het verlies van een geliefde, een baan of vul zelf maar in). Dergelijke zaken behoeven aandacht in de behandeling. Bij veel / chronische stress gebruikt het lichaam daarnaast veel meer vitamines en mineralen, wat ook weer tot andere (vaak onbegrepen) klachten kan leiden. Extra vitamines en mineralen kunnen hierin dus helpend zijn.

  

  1. Verminder je maaltijdfrequentie

    Als je veel eetmomenten op een dag hebt, dan wordt je maaginhoud steeds minder zuur. Hierdoor gaat de maagklep open en kan de maaginhoud in de slokdarm terecht komen – de zogenoemde reflux. Door het aantal eetmomenten te beperken tot maximaal drie keer per dag, zal je maag weer meer maagzuur gaan produceren waardoor de maaginhoud zuurder wordt en de maagklep dicht gaat. Een reflux wordt op die manier voorkomen.

  

  1. Los allergieën op

Bij mensen met allergieën wordt de histamine door het immuunsysteem verbruikt. Dit gaat ten koste van de maagzuurproductie. Verder wordt de werking van histamine door antihistaminica geremd. Naast het onderdrukken van allergische reacties zorgt dit voor een verminderde aanmaak van maagzuur. Door je allergieën op te lossen kan de histamine weer worden gebruikt voor de productie van maagzuur. Een natuurgeneeskundige, homeopaat of orthomoleculair therapeut kan je hierbij helpen.